تبلیغات
سایت‌جامع‌مهندسی‌صنایع - دوره های تكاملی مفهوم‌كیفیت‌ژاپنی( چهار سطح كیفیت )
                            

اضافه به علاقه مندی ها !        این سایت را صفحه خانگی خود كنید!            تماس با مدیر سایت     

ورودشمارابه این سایت خوش آمد می گوئیم . آرمان ما برخورداری از ایرانی پیشرو ، مترقی و دانایی‌محور است و آرزوی ما رسیدن به قله‌های سربلندی و افتخار برای تمامی ایرانیان در هر نقطه از جهان .

مهندس‌سید‌مجتبی‌حسینی‌پارسا
smhparsa@yahoo.com

 


                    WWW
MOJTABA-PARSA.IR





کاربر محترم ، سایت مهندسی صنایع ایران به چه میزان توانسته است در ارتقای سطح و افزایش دانش شما در زمینه مهندسی صنایع و مفاهیم مرتبط با آن موثر عمل نماید ؟ 




كلیدواژگان‌این‌مطلب: استاندارد ، هزینه ،

در پایان جنگ جهانی ، هدف اصلی ژاپنی ها بازسازی زیرساخت های تجاری و صنعتی كشور و ارتقای سطح استاندارد زندگی مردم ازطریق افزایش هرچه بیشتر تولید بود . مفهوم تكامل كیفیت در شركتهای پیشتاز ژاپنی ردهه 1950، كییت مزاحمی برای تولید انبوه محسوب می شد. بعضی از شركتهای ممتاز ژاپنی از ابزاركنترل آماری دمینگ در فعالیت های اقتصادی خود استفاده كردند.دردهه 1960 ، ژاپن نیازمند به جایگزین نمودن كالاهای اساسی شد . تولیدكنندگان ژاپنی نه تنها از طریق عرضه تعداد كالای بیشتر بلكه با عرضه كالاهای متنوع به رقابت پرداختند. بین سالهای 1960 تا 1965 كالاهای غیرمصرفی نظیر : جاروبرقی ، تلویزیون ، ماشین رختشویی، دوربین عكاسی تقریباً درخانه همه ژاپنی ها یافت می شد ، این دوره همان دوره انقلاب مصرف است كه با دوره تولید ساده كاملاً متفاوت است .

از سوی دیگر ، بحران نفتی كه توسط كشورهای صادركننده نفت به وجود آمد به جامعه ژاپن شوك بزرگی وارد كرد – زیرا ژاپن در شمار تولیدكنندگان نفت قرار ندارد و تقریباً صددرصد نیازهای مصرفی خود را از خارج تامین می كند – شوك وارده حاصل ازبحران نفتی باعث شد ژاپن ارز كافی برای واردكردن نفت نداشته باشد .نیاز به صادرات ، نیاز به رقبات در بازار جهانی را به دنبال داشت و بسیار دشوار بود بدون اینكه كالایی بتواند در مقایسه با رقیبان خارجی پاسخی بهتر به نیاز مشتریان بدهد ، بتواند صادرات داشت . بنابراین تطبیق با تمامی نیازهای مشتریان مفهوم اصلی كیفیت از دیدگاه شركتهای ژاپنی محسوب شد. موفقیت ژاپنی ها در دهه 1970 منجر به دو نوع مقاومت در دهه 1980 شد : اول اینكه تراز بازرگانی خارجی ژاپن به نفع كالاهای ژاپنی ثبات خود را از دست داد و ارزش ین نسبت به پول سایر كشورها افزایش یافت و از دیدگاه صادرات قیمت كالاهای ژاپنی در جهان گران تر جلوه میكرد. ثانیاً فناوری و مدیریت ژاپنی ها به كشورهای دیگری نظیر : تایوان ، كره ، سنگاپور ، هنگ كنگ ( چهارببر قاره آسیا) انتقال یافت . از طرفی وجود نیروی كار ارزان در این كشورها، سبب پیدایش رقیبان سرسختی برای كالاهای ژاپنی شد.با تكامل مفهوم كیفیت در ژاپن ، سه تغییر انقلابی در دیدگاه ژاپنی ها به وجود آمد :

·     حركت از" تطبیق با استاندارد" به سمت" تطبیق برای كاربرد" حركت از تولید به بازار را به وجود آورد .o حركت از" تطبیق برای كاربرد" به سمت" تطبیق با هزینه " این مفهوم را تقویت كرد كه قیمت در بازار تعیین میشود.

·     حركت از" تطبیق با هزینه " به سمت" تطبیق با آخرین نیاز" مفهوم تغییر مستمر و پیوسته را در بازار تقویت كردو به دنبال آن نیاز به كاهش دوره زمانی تكوین محصول جدید قوت گرفت .جدول ذیل مشخصات و نقاط ضعف چهار نوع تطبیق رادریك نگاه نشان می دهد.

تكامل و مشخصه های چهار نوع تطبیق

لازم به توضیح است كه شركتهای تازه تاسیس كه می خواهند هرچهار مرحله تطبیق را داشته باشند در مقایسه با شركتهای با سابقه كه طی سالیانی دراز مراحل مختلف تطبیق را گذارندند و دارای مهارت و تجربه هستند، در موقعیت سخت رقابتی قرار می گیرند.بعضی از شركتها ممكن است هرچهار مرحله تطبیق را برای تولید تمامی محصولاتشان درنظر نگیرند. برخی نیز ممكن است فقط به تعدادی ( نه تمام ) از این چهارنوع تطبیق توجه كنند. اما گفتنی است توجه به هرچهار نوع تطبیق لازم و ضروری است .برخی از شركتها ممكن است دچار تصور غلطی از این چهار مفهوم شوند و فكركنند هر مرحله بالاتر یا بهتر از مرحله قبل است و می توانند با رهاكردن مرحله قبل به مرحله بعدی بپردازند. مثلاً ممكن است قسمت طراحی فقط به تطبیق به آخرین نیاز بپردازد و از تطبیق برای كاربرد و تطبیق با هزینه غافل شود. درحالی كه تطبیق با آخرین نیاز فقط بخشی ازفعالیت های واحد طراحی محسوب می شود ، نه همه آن . 


تفكر ناب چیست و چه اصولی دارد ؟تفكر ناب
تولید ناب و برتریهای آن بر تولید انبوه !،تولید ناب
مقایسه تولید دستی وتولید ناب،تولید ناب
با متدولوژی مهندسی معكوس آشناتر شویم !
مهندسی معكوس چیست ؟
سیزده گام تا نت در كلاس جهانی
انواع سیستم نگهداری وتعمیرات،نت
از سیر تحولات تعمیرات و نگهداری بیشتر بدانیم ،نت
نقش الگوی سرآمدی در کسب مزیت رقابتی(مدیریت كیفیت)،
موفقیت در اجرای مهندسی ارزش،(مهندسی ارزش)
کاربرد نمودار علت و معلول،مدیریت كیفیت
نرم‌افزار شناسی مهندسی صنایع،عمومی
رابطه راهبرد سازمان با مدیریت كیفیت جامع،مدیریت كیفیت جامع
مدیریت دانش در سازمانهای یادگیرنده،مدیریت دانش
مدیریت دانش و دلایل اهمیت آن،مدیریت دانش
مدل کارت امتیازی متوازن Balanced Score Card model ،عمومی
نهادینه كردن خلاقیت ونوآوری در سازمان،تفكرخلاق و كارآفرینی
تغییرات استاندارد (ایزو 9001) ویرایش چهارم ،بخش نخست
تاریخچه مهندسی ارزش و لزوم اجرای آن
تغییرات استاندارد (ایزو 9001) ویرایش چهارم ،بخش پایانی

كپی‌ برداری از محتویات سایت تنها با ذكر منبع مجاز می‌باشد
All Rights Reserved 2007-2008 © by www.mojtaba-parsa.ir
 All Rights Reserved 2007-2008 © by mojtaba parsa
                        Free counter and web stats