تبلیغات
سایت‌جامع‌مهندسی‌صنایع - اعصار كیفیت در آمریكا(بخش پایانی)
                            

اضافه به علاقه مندی ها !        این سایت را صفحه خانگی خود كنید!            تماس با مدیر سایت     

ورودشمارابه این سایت خوش آمد می گوئیم . آرمان ما برخورداری از ایرانی پیشرو ، مترقی و دانایی‌محور است و آرزوی ما رسیدن به قله‌های سربلندی و افتخار برای تمامی ایرانیان در هر نقطه از جهان .

مهندس‌سید‌مجتبی‌حسینی‌پارسا
smhparsa@yahoo.com

 


                    WWW
MOJTABA-PARSA.IR





کاربر محترم ، سایت مهندسی صنایع ایران به چه میزان توانسته است در ارتقای سطح و افزایش دانش شما در زمینه مهندسی صنایع و مفاهیم مرتبط با آن موثر عمل نماید ؟ 




كلیدواژگان‌این‌مطلب: رویكرداستراتژیك ، كیفیت ،

مدیریت كیفیت استراتژیك

این تفكر از سالهای 1970 میلادی آغاز شد . سابقة آن به شركت Hewlett-Packard برمی گردد . در این شركت پس از اینكه مدیر بخش سیستم های اطلاعاتی افشاء نمود كه تست 300000 قطعه چیپس های“كامپیوتری“( ram16k ) از سه تولید كننده ژاپنی و آمریكائی در سال 1980 نشان داد كه نرخ شكست در چیپس های ژاپنی صفر بود در حالیكه این نسبت برای محصولات آمریكائی بین 11/0% و 19/0% بود و همین نرخ پس از 1000 ساعت استفاده به ترتیب برای محصولات ژاپنی بین 010/0% و 019/0%“ و“برای“چیپس“های“آمریكائی“بین“/0%“و“/0% بود . این اختلاف شوك عجیبی به صنعت آمریكا وارد نمود. . مشابه این اتفاق برای صنعت های لاستیك سازی ، ابزارسازی ، تلویزیون و...اتفاق افتادوشركت هاومدیران آنهااحساس خطركردند.برای آنها كیفیت دارای ارزش واهمیت ویژه ای شده بود زیرا شهرت شركت ها، سهم بازار وسود و ریسكشان اجازه نادیده گرفتن این مقوله مهم را نمی داد .
نگرانی مدیران ارشد در این شرایط به نحوی بود كه قابل انتقال به سطوح پائین تر سازمان نبود . علت اصلی این امر ، وفاداری وظیفه ای واحدهای یرمجموعه بود . حاصل تفكرات جهت حل این مشكلات رویكرد“استراتژیك“به“كیفیت“بود . بدین ترتیب كیفیت بازتعریف شد ، زیرا تولید بی عیب آن طور كه تضمین كیفیت و كنترل كیفیت آماری تعریف می كرد بسیار محدود بود . راه حل این بود كه كیفیت از دیدگاه و نقطه نظر مشتری تعریف شود . در این حالت كیفیت به جای استاندارهای ثابت داخلی ، به طور مقایسه ای ( در قیاس با رقبا ) تعریف گشت . در این حالت مشتریان بودند كه نظر نهائی را در خصوص قابل قبول بودن محصول می دادند نه بخشهای داخلی . كیفیت با این تعریف به یك سلاح رقابتی قوی تبدیل شد ؛ تحقیقات بازاریابی اهمیت ویژه ای پیدا نمود و نقش متخصصان كیفیت در سازمان بازتعریف شد . متخصصین كیفیت ، امروزه ، شباهت كمتری به گذشته دارند . آنها مدیر هستند نه بازرس ؛ برنامه ریز هستند نه كنترلر ؛ نسبت به بازار حساس هستند همان طور كه به تولید حساسند ؛ فشار رقابتی بینششان را توسعه داده و مجبورشان ساخته تا كیفیت را با سایر نیازهای كسب و كار پیوند دهند .

• جمع بندی موقت :باتوجه به مطالب بیان شده می توان اعصار كیفیت در آمریكا را به چهار مرحله بازرسی ، كنترل كیفیت آماری ، تضمین كیفیت و مدیریت استراتژیك كیفیت تفكیك نمود 


تفكر ناب چیست و چه اصولی دارد ؟تفكر ناب
تولید ناب و برتریهای آن بر تولید انبوه !،تولید ناب
مقایسه تولید دستی وتولید ناب،تولید ناب
با متدولوژی مهندسی معكوس آشناتر شویم !
مهندسی معكوس چیست ؟
سیزده گام تا نت در كلاس جهانی
انواع سیستم نگهداری وتعمیرات،نت
از سیر تحولات تعمیرات و نگهداری بیشتر بدانیم ،نت
نقش الگوی سرآمدی در کسب مزیت رقابتی(مدیریت كیفیت)،
موفقیت در اجرای مهندسی ارزش،(مهندسی ارزش)
کاربرد نمودار علت و معلول،مدیریت كیفیت
نرم‌افزار شناسی مهندسی صنایع،عمومی
رابطه راهبرد سازمان با مدیریت كیفیت جامع،مدیریت كیفیت جامع
مدیریت دانش در سازمانهای یادگیرنده،مدیریت دانش
مدیریت دانش و دلایل اهمیت آن،مدیریت دانش
مدل کارت امتیازی متوازن Balanced Score Card model ،عمومی
نهادینه كردن خلاقیت ونوآوری در سازمان،تفكرخلاق و كارآفرینی
تغییرات استاندارد (ایزو 9001) ویرایش چهارم ،بخش نخست
تاریخچه مهندسی ارزش و لزوم اجرای آن
تغییرات استاندارد (ایزو 9001) ویرایش چهارم ،بخش پایانی

كپی‌ برداری از محتویات سایت تنها با ذكر منبع مجاز می‌باشد
All Rights Reserved 2007-2008 © by www.mojtaba-parsa.ir
 All Rights Reserved 2007-2008 © by mojtaba parsa
                        Free counter and web stats