تبلیغات
سایت‌جامع‌مهندسی‌صنایع - اعصار كیفیت در آمریكا (بخش نخست)
                            

اضافه به علاقه مندی ها !        این سایت را صفحه خانگی خود كنید!            تماس با مدیر سایت     

ورودشمارابه این سایت خوش آمد می گوئیم . آرمان ما برخورداری از ایرانی پیشرو ، مترقی و دانایی‌محور است و آرزوی ما رسیدن به قله‌های سربلندی و افتخار برای تمامی ایرانیان در هر نقطه از جهان .

مهندس‌سید‌مجتبی‌حسینی‌پارسا
smhparsa@yahoo.com

 


                    WWW
MOJTABA-PARSA.IR





کاربر محترم ، سایت مهندسی صنایع ایران به چه میزان توانسته است در ارتقای سطح و افزایش دانش شما در زمینه مهندسی صنایع و مفاهیم مرتبط با آن موثر عمل نماید ؟ 




كلیدواژگان‌این‌مطلب: inspection ، SQC ، QA ، SPC ، TQC ، FMEA ،

 رویكردهای نوین امروزی به كیفیت حاصل جنبش های مداوم بوده است نه تفكرات ناگهانی و اتفاقی . این مفاهیم حاصل یكسری مكشوفاتی می باشد كه طی یك قرن ایجاد شده است . در امریكا این دستاوردها قابل تقسیم به چهار مرحله مجزا می باشد :

 1- بازرسی inspection

2- كنترل كیفیت آماریSQC

3- تضمین كیفیت QA

4- مدیریت استراتژیك كیفیت strategic quality management

• دوران بازرسی :فعالیتهایی چون اندازه گیری ، تست و امتحان یك یا چند مشخصه یك هویت (محصول یا خدمت)و مقایسه نتایج حاصله با الزامات مشخص ، به منظور حصول اطمینان از تطابق با مشخصه های موردنظر را بازرسی گویند. این فعالیت فاقد حالت پیشگیرانه بوده و صرفاً دارای اقدامات اصلاحی پس از رخداد یك واقعه می باشد.در قرن 18 و 19 ، كنترل كیفیت آنطور كه امروزه وجود دارد موجودنبود ؛ اكثر تولیدات توسط صنعتگران و پیشه وران ماهر یا توسط شاگردان و كارگرانی كه توسط اساتید فن تحت نظر بودند بوجود می آمد ؛ كالاها در حجم های كوچك تولید می شد ؛ اجزای مختلف یك محصول توسط دست مونتاژ می شدند و درنهایت بازرسی غیررسمی انجام می شد تا اطمینان حاصل شود كه كیفیت بالا حاصل شده است .

محصولات با عملكرد خوب بطور طبیعی نتیجه اعتماد به صنعتگران بامهارت از همه جنبه های طراحی ، تولید و خدمات بود . بازرسی رسمی با افزایش تولیدات انبوه و نیاز به قطعات قابل معاوضه ضروری گشت . زیرا هرچه حجم تولیدات افزایش می یافت ، قطعات ، دیگر توسط دست قابل مونتاژ شدن نبودند. این فرآیند نیازمند یك نیروی كار ماهر بود كه هم گران بود هم وقت گیر. قیمت ها اغلب فراتر از قدرت خرید مصرف كنندگان متوسط جامعه بود ، بخصوص در خصوص ماشین آلات و تجهیزات. حتی دولت فدرال امریكا هم قادر به خرید مقادیر زیاد از سلاحهای گرم با كیفیت با هزینه پائین نبود. چنین فشارهایی موجب پدید آمدن آن چیزی شد كه امروزه سیستم آمریكایی در تولید نامیده می شود ؛ یعنی استفاده از تجهیزات و ماشین آلات با اهداف خاص برای تولید قطعات قابل معاوضه بوسیله یكسری عملیات از پیش طراحی شده .ابتدایی ترین تلاشها مربوط به درخــواست تسلیحات نظامی بود. درخصوص كالاهای مصرفی، شركتهای سازنده چرخ خیاطی چــون singer و شركــتهای سازنــده تجهیزات كشاورزی چون mc cornick harvesting company به تدریج از هــمان تكنیــك ها استفاده نمودند . از منظركنترل كیفیت ، كلیدی ترین موفقیت ، توسعه fixture &jigs های منطقی و سیستم های اندازه گیری در اوایل دهه 1800 میلادی بود. fixture &jigs  تجهیزاتی هستند كه ابزارها را در جای صحیح خود قرار داده و یا قطعات را نگه می دارند تا رویشان كارشود یا به عبارت دیگر قطعات را در مقابل تجهیزات، ثابت نگه می دارند تا اینكه عملیات ماشین كاری به درستی و به دقت انجام پذیرد.هر چه سیستم تولید امریكایی بالغ تر می شد ، ابزارهای اندازه گیری دقیق تر شده و بازرسی مهم تر می شد. در اوایل دهه 1900 میلیادی فردریك دبلیوتیلور، پدر مدیریت علمی ، بازرسی را از طریق تفكیك آن و تخصص آن به عنوان یكی از 8 وظیفه ضروری هر سرپرست برای اعمال مدیریت اثربخش كارگاهی ، قانونمند نمود بازرس مسئول كیفیت كار است و هم كاركنان و هم روسا باید مراقب باشند كه كار تمام شده، بازرسی را راضی نماید از آنجائیكه هدف بازرسی عبارت بود از بازبینی كار از نزدیك به منظور حصول اطمینان از تحقق كیفیت ، كشف خطاها و تطابق كار با استانداردها؛ لذا حذف ریشه مشكلات دور از دسترس بخش بازرسی به نظر می رسید.

• كنترل كیفیت آماری (SPC) سال 1931 نقطه عطفی بود برای جنبشهای كیفیت . آقای شوارت با انتشار كتابی به نام كنترل اقتصادی كیفیت محصولات تولیدی ، تعریف دقیق و قابل اندازه گیری از كنترل تولید ارائه نمود و تكنیك های قدرتمندی جهت پایش و ارزشیابی تولیدات روزانه معرفی نمود و روشهای متنوعی جهت بهبود كیفیت پیشنهاد كرد. شوارت درواقع عضوی از گروه بزرگتری در لابراتورهای تلفن بل بود كه افراد دیگری همچون هارولد داچ ، دمینگ و جوران نیز درآن عضو بودند. این گروه در ایجاد كنترل كیفیت آماری نقش ویژه ای ایفا نمود.شوارت بود كه برای اولین بار متوجه شد تغییرپذیری ( نوسانات ) یك حقیقت انكارناپذیر زندگی صنعتی است و تشخیص داد كه این تغییرات به وسیله اصول احتمالات و آمارقابل تشخیص می باشد . شوارت مشاهده كرد كه هیچ دو قطعه ای كه بطور مشابه تولید می شوند از یك مشخصات كاملاً یكسان برخوردار نمی باشند. مواد خام ، مهارتهای اپراتور و تجهیزات تا حدود زیادی باعث این افتراق می گردد. این تغییرات گاهی به اندازه ای بود كه از اهمیت زیادی برخوردار نبود اما سوال این بود كه چطور تغییرات مشكل زا را از تغییرات بی اهمیت تمیز دهیم؟شورات برای پاسخ به این سوال كلیدی به توسعه تكنیك های ساده آماری پرداخت تا محدوده های موردنظر را تعیین كند. نتیجه این اقدامات ، نمودار كنترل فرآیند بود كه امكان كشف و تفكیك علل قابل توجه ( نوسانات اكتسابی ) را از نوسانات و تغییرات ذاتی فراهم ساخت. همزمان با این كار سایر محققین همچون هارولدداچ و هری رومیك بحث نمونه گیری را توسعه دادند كه این موضوع نیز به رشد كنترل كیفیت ماری كمك شایانی نمود.جنگ جهانی دوم در این دوران تاثیر بسزایی در توسعه SPC گذاشت . در دسامبر 1940 ، كمیته ای توسط دپارتمان جنگ امریكا تشكیل شد تا استانداردهای كیفیت را بنویسید. این استانداردها كه تمركز اولیه آنها بر توسعه و استفاده از چارتهای كنترلی بود ، در سال 1941 و 1942 منتشر شد . همان زمان دپارتمان اردنانس ارتش آمریكا با مشكل نحوه تحویل تسلیحات و مهمات جنگی از عرضه كنندگان متنوع روبرو بود. كه به منظور حصول اطمینان از دستیابی به سطح قابل قبولی از كیفیت دو راه حل را در دستور كار قرار داد:

1- آزمونهای فشرده پیمانكاران جهت استفاده از نمودارهای كنترل فرآیند

2- توسعه سیستم قابل قبول نمونه گیری و استفاده از آن توسط بازرسان دولتی

راه حل دوم بسیار موثر افتاد به نحوی كه در سال 1942 بخش كنترل كیفیت در دپارتمان جنگ ایجاد شد. این گروه كه عمدتاً از آماردانان بودند جدولهای جدید نمونه گیری را مبتنی بر مفهوم سطح قابل قبول كیفیت (AQL) توسعه دادند. ( AQL ضعیف ترین كیفیت قابل قبول یا به عبارتی حداكثر درصد معیوبی قابل قبول از یك عرضه كننده می باشد ). مبتنی بر این رویكرد دو نوع بازرسی مرسوم گشت :

- بازرسی نرمال برای محصولاتی كه نرخ معیوبی شان پائین تر از AQL باشد .

- بازرسی سفت و سخت برای محصولاتی كه نرخ معیوبی شان بیش از AQL باشد.

عمده افرادی كه در این دوران آموزشهای فشرده تكنیك های آماری را گذرانده بودند تلاش كردند تا آنها را به كار بندند. در اكتبر 1945 ، 13 تن از از این افراد گروهی را تشكیل دادند به نام جامعه مهندسین كیفیت كه یكسال بعد با یك فدراسیون دیگر ادغام شدند و جامعه آمریكایی كنترل كیفیت (ASQC) را بوجود آوردند كه هنوز هم وجود دارد .درضمن اولین مجله آمریكایی درخصوص كیفیت به نام كنترل كیفیت صنعتی (industrial quality control) بود كه در ژوئن 1944 توسط مهندسین كنترل كیفیت جامعه بوفالو منتشرشد كه بعدها با نام quality progress به عنوان مجله رسمی ASQC“منتشر گشت . تا پایان دهه 1940 كنترل كیفیت به عنوان یك رشته آموزشی شناخته شده توسعه یافت كه روشهایش در ابتدا آماری بود بهرحال تاثیرش به طور گسترده به كف كارخانه محدود می گشت

• تضمین كیفیت(QA) : در طی دوره تضمین كیفیت ، كیفیت از یك قاعده تولیدی محدود به یك قاعده باكاربرد گسترده مدیـــریتی رشد كرد و پیشگیری مشكل و مساله به عنوان هدف اولیه باقی ماند. اما ابزارهای حرفه ای ، بسیار فراتر از مسائل آماری ، گسترش یافت . چهار فاكتور مجزای این دوره عبارتند از:

1- كمی شدن هزینه كیفیت

2- كنترل كیفیت فراگیر

3- مهندسی قابلیت اطمینان

4- تولید محصول بی عیب

كه در ادامه به تشریح مختصر هریك می پردازیم :

1- هزینه یابی كیفیت :

هدف این مقوله بررسی و تجزیه و تحلیل هزینه های كیفیت است به نحوی كه بتوان با تقبل یكسری هزینه های پیشگیرانه از تحمیل هزینه های گزاف ناشی از بی كیفیتی جلوگیری نمود.جوران معتقد بود كه هزینه های دستیابی به یك سطح كیفیت را می توان به دو دسته هزینه های قابل اجتناب و هزینه های غیرقابل اجتناب تقسیم نمود. هزینه های غیرقابل اجتناب هزینه های بودند كه مربوط به پیشگیری ، بازرسی ، نمونه گیری و ... می شوند .هزینه های قابل اجتناب شامل هزینه هایی می شوند كه به محصولات معیوب و شكست های محصول مرتبط می شود شامل : ضایعات مواد ، نیروی كاری كه صرف دوباره كاری می گردد، فرآیند شكایت و ضررهای مالی ناشی از ناخوشنودی مشتریان .همانطور كه ملاحظه می شود یك واحد می تواند با تقبل هزینه های غیرقابل اجتناب از وقوع هزینه های قابل اجتناب جلوگیری نماید .

2- كنترل كیفیت فراگیری (TQC)

مهمترین تاكید این مقوله براین موضوع است كه كیفیت یك وظیفه و مسئولیت همگانی است. آرماند فیگنبام در سال 1956 مطرح نمود كه برای تحقق كیفیت اثربخش ، كنترل كیفیت باید از طراحی محصول آغاز شود و تا زمان تحویل به مشتری ادامه یابد .در غیراینصورت ممكن است اشتباهی در ابتدای فرآیند ( طراحی محصول جدید) موجب بروز اشكالات جدی در فرآیندهای بعدی ، و از همه بدتر زمان تحویل به مشتری شود .دراین دوران روشهای آماری و نمونه گیری از اهمیت خاص خود برخوردارند ولی سیستم كیفیت حالا علاوه بر كنترل تولید ، شامل توسعه محصولات جدید ، گزینش فروشندگان ، حمل و نقل و خدمات مشتریان نیز می شود.هم فیگنبام و هم جوران معتقدند كه برای انجام این مسئولیت ها یك شغل جدید به نام مهندسی كنترل كیفیت ضروری است كه وظیفه این بخش عبارتست از مشاركت در طرح ریزی كیفیت ، هماهنگی فعالیهای سایر دپارتمانها ، تدوین استانداردهای كیفیت و فراهم كردن اندازه گیری های كیفیت .

3- مهندسی قابلیت اطمینان :

قابلیت اطمینان یعنی احتمال عملكرد موثر محصول ( برآورده كردن یكسری كاركردهای مشخص شده بدون شكست ) در یك دوره زمانی مشخص ، تحت شرایط خاص . هدف اصلی این بحث پیش بینی میزان قابلیت اطمینان به یك محصول و پس از آن بهبود قابلیت اطمینان و كاهش نرخ شكست در طول زمان می باشد . برای تحقق این اهداف تكنیك ها متنوعی مورداستفاده قرار می گیرد .

FMEA : كه بطور نظام مند روشهای یك تولید را كه می تواند منجر به شكست شده مرور نموده و مبتنی بر آنها طرحهای جایگزین ارائه نماید .

individual component analysis : كه احتمال شكست قطعات كلیدی را محاسبه كرده و سپس تلاش می كند تا ضعیف ترین حلقه ها را حذف كرده یا قوت بخشد .

redundancy : كه شامل استفاده از سیستم های موازی می شود تا اطمینان حاصل شود كه به دلیل وجود ذخایر پشتیبان ، هرگاه قطعه یا زیر سیستم مهمی دچار شكست شد با مشكلی روبرو نشویم .

4- تولید محصول بی عیب :

تولید محصول بی عیب یعنی انجام هر كاری به درستی در اولین مرتبه انجام . یكی از طرفداران اصلی این موضوع كرازبی است كه ادعا می“كند كیفیت كامل هم به لحاظ فنی ممكن است و هم به لحاظ اقتصادی قابل تصور است . 


تفكر ناب چیست و چه اصولی دارد ؟تفكر ناب
تولید ناب و برتریهای آن بر تولید انبوه !،تولید ناب
مقایسه تولید دستی وتولید ناب،تولید ناب
با متدولوژی مهندسی معكوس آشناتر شویم !
مهندسی معكوس چیست ؟
سیزده گام تا نت در كلاس جهانی
انواع سیستم نگهداری وتعمیرات،نت
از سیر تحولات تعمیرات و نگهداری بیشتر بدانیم ،نت
نقش الگوی سرآمدی در کسب مزیت رقابتی(مدیریت كیفیت)،
موفقیت در اجرای مهندسی ارزش،(مهندسی ارزش)
کاربرد نمودار علت و معلول،مدیریت كیفیت
نرم‌افزار شناسی مهندسی صنایع،عمومی
رابطه راهبرد سازمان با مدیریت كیفیت جامع،مدیریت كیفیت جامع
مدیریت دانش در سازمانهای یادگیرنده،مدیریت دانش
مدیریت دانش و دلایل اهمیت آن،مدیریت دانش
مدل کارت امتیازی متوازن Balanced Score Card model ،عمومی
نهادینه كردن خلاقیت ونوآوری در سازمان،تفكرخلاق و كارآفرینی
تغییرات استاندارد (ایزو 9001) ویرایش چهارم ،بخش نخست
تاریخچه مهندسی ارزش و لزوم اجرای آن
تغییرات استاندارد (ایزو 9001) ویرایش چهارم ،بخش پایانی

كپی‌ برداری از محتویات سایت تنها با ذكر منبع مجاز می‌باشد
All Rights Reserved 2007-2008 © by www.mojtaba-parsa.ir
 All Rights Reserved 2007-2008 © by mojtaba parsa
                        Free counter and web stats