تبلیغات
سایت‌جامع‌مهندسی‌صنایع - ارایه الگوی مفهومی طرح ریزی ارتقاءكیفیت درواحدهای صنعتی بزرگ
                            

اضافه به علاقه مندی ها !        این سایت را صفحه خانگی خود كنید!            تماس با مدیر سایت     

ورودشمارابه این سایت خوش آمد می گوئیم . آرمان ما برخورداری از ایرانی پیشرو ، مترقی و دانایی‌محور است و آرزوی ما رسیدن به قله‌های سربلندی و افتخار برای تمامی ایرانیان در هر نقطه از جهان .

مهندس‌سید‌مجتبی‌حسینی‌پارسا
smhparsa@yahoo.com

 


                    WWW
MOJTABA-PARSA.IR





کاربر محترم ، سایت مهندسی صنایع ایران به چه میزان توانسته است در ارتقای سطح و افزایش دانش شما در زمینه مهندسی صنایع و مفاهیم مرتبط با آن موثر عمل نماید ؟ 




كلیدواژگان‌این‌مطلب: تعهد مدیریت ، طرح ریزی كیفیت ، تضمین كیفیت ،

در الگوی مفهومی ارائه شده ، تعهد مدیریت ارشد ، انگیزه ( پیشرانه ) و مشاركت فراگیر همة بخشها از شروط لازم طرح ریزی كیفیت می باشند . عدم وجود هر یك از این اركان سه گانه موجب شكست طرح ریزی كیفیت خواهد شد . به عبارت دیگر قبل از شروع طرح ریزی كیفیت تیم مربوطه باید اطمینان حاصل نماید كه مدیر ارشد مجموعه دغدغه كیفیت داشته و به ارتقاء آن باور دارد . سپس باید با ایجاد پیشرانه های جذاب ، انگیزش لازم را جهت مشاركت فراگیر افراد در این حركت عمومی فراهم ساخت . با عنایت به محدودیت منابع و توان سازمانی ، نمی توان به طور همزمان و یكسان ، سودای ارتقاء كیفیت همة محصولات و فرایندها را در سر پروراند . این بدان معناست كه در واحدهای صنعتی بزرگ كه طیف وسیعی از محصولات متنوع تولید می شود امكان ارتقاء كیفیت همةآنها وجود ندارد مگر آنكه با اتخاذ یك تفكر راهبردی ، استراتژی بود یا نبود را در خصوص محصولات و فرایندهای موجود اجرا نمود و محصولات كلیدی سازمان را متمایز كرد و در اسرع وقت از شر سایر محصولات غیركلیدی رها شد زیرا پرداختن همزمان به همة محصولات ، ما را درگیر كارهای بیهوده می سازد . درغیر این صورت ممكن است مجموعه تمام توان خود را جهت ارتقاء محصولاتی بسیج نماید كه ارزش افزوده چندانی برای سازمان ندارد .در گام بعدی باید با بررسی وسیع بازارهای هدف به گزینش بعضی از ابعاد كیفیت كه خواسته مشتریان كلیدی می باشد پرداخت و آنها را نشانه رفت . پرداختن به كیفیت محصولات جهت جلب رضایت مشتری به معنای پرداختن همزمان به همةابعاد كیفیت نمی باشد زیرا یكی از اشتباهات متداول است اگر ابعادی از كیفیت كه برای مشتری از اهمیت چندانی برخوردار نیست مورد توجه ویژه قرار گیرد . از طرفی باید توجه نمود كه طرح ریزی جهت ارتقاء كیفیت به معنای توجه صرف به q كوچك نمی باشد بلكه همزمان باید به سایر جنبه های q بزرگ كه شامل هزینه ( قیمت محصول ) ، زمان تحویل و ارائه خدمات نیز توجه شود . در این میان ارتباط بین كیفیت ( q ) و هزینه باید بیش از سایر جنبه ها مدنظر باشد زیرا عمدتاً به دلیل عملكرد جزیره ای واحدها ، چه بسا واحدهای تضمین كیفیت بدون توجه به هزینه ها در ارتقاء كیفیت اهتمام ورزد و یا بالعكس واحدهای مالی بدون توجه به كیفیت به كاهش هزینه ها بپردازند كه نتیجه این كار كیفیت بالا- قیمت بالا ویا قیمت پایین – كیفیت پایین خواهد بودكه هیچ یك مورد رضایت مشتری نخواهدبود.لذا باید توجه نمود كه توجه خاص وایزوله به یك جنبه باعث ایجادشكست درسایرجنبه هانشود.پس ازحصول اطمینان ازانجام صحیح مراحل قبلی كاراجرایی ارتقاء كیفیت آغازمی شود .در این مرحله از یك بعد باید مدیریت بحران نمود یعنی ابتدا علائم عملكرد ضعیف مورد تهاجم واقع شود . مدیریت كیفیت منفی با مواردی سروكار دارد كه ضروری است كاهش یابد یا حذف شود مثل ضایعات ، اسقاط ، تاخیرات و هزینه ها ؛ و از یك بعد نیز باید به طور استراتژیك به مدیریت كیفیت پرداخت . مدیریت استراتژیك كیفیت با جنبه های مثبت تر سروكار دارد كه تاثیر مستقیم بر رضایت مشتری و رقابت پذیری دارد . مثل فعالیت های با ارزش افزوده ، افزایش قابلیت پاسخگوئی ، نوآوری و ذوق زده نمودن مشتری . انتقال از كیفیت منفی به كیفیت مثبت یك فرایند مستقیم نیست . این تلاش نیاز به پشتكار ، ایثار ، اعتقاد ، تعهد و پایبندی دارد .برای اجرای موفق این مصالحه (trade off )می توان ازروش های كنترل فرایند ، بهبود تدافعی وبهبود تهاجمی استفاده نمود.كنترل فرایندوبهبودتدافعی با مدیریت نوسانات وارتقاءقابلیت فرایندهاموجب افزایش كارایی كیفیت وفعالیت های مرتبط با آن خواهد شدودرمقابل بهبودتهاجمی باتمركزبربازارونیازهای مشتریان موجب ارتقاءاثربخشی كیفیت خواهدشد. گام های اجرایی :

1- تشكیل تیم راهبری ارتقا ء كیفیت با هدایت مدیریت ارشد

2- تشكیل تیم فنی چندوظیفه ای

3- تدوین متدولوژی تفصیلی اجرایی

4- تعریف دقیق جریان عملیات واطلاعات

5- تعریف ساختار اجرایی مورد نیاز

6- تدوین دقیق نقش ها

7- طرح ریزی توانمندسازی نیرو های درگیر

8- اجرای آزمایشی

9- اصلاح و بهبود متدولوژی

10- توسعه اجرا

11- پایش وپیگیری 


تفكر ناب چیست و چه اصولی دارد ؟تفكر ناب
تولید ناب و برتریهای آن بر تولید انبوه !،تولید ناب
مقایسه تولید دستی وتولید ناب،تولید ناب
با متدولوژی مهندسی معكوس آشناتر شویم !
مهندسی معكوس چیست ؟
سیزده گام تا نت در كلاس جهانی
انواع سیستم نگهداری وتعمیرات،نت
از سیر تحولات تعمیرات و نگهداری بیشتر بدانیم ،نت
نقش الگوی سرآمدی در کسب مزیت رقابتی(مدیریت كیفیت)،
موفقیت در اجرای مهندسی ارزش،(مهندسی ارزش)
کاربرد نمودار علت و معلول،مدیریت كیفیت
نرم‌افزار شناسی مهندسی صنایع،عمومی
رابطه راهبرد سازمان با مدیریت كیفیت جامع،مدیریت كیفیت جامع
مدیریت دانش در سازمانهای یادگیرنده،مدیریت دانش
مدیریت دانش و دلایل اهمیت آن،مدیریت دانش
مدل کارت امتیازی متوازن Balanced Score Card model ،عمومی
نهادینه كردن خلاقیت ونوآوری در سازمان،تفكرخلاق و كارآفرینی
تغییرات استاندارد (ایزو 9001) ویرایش چهارم ،بخش نخست
تاریخچه مهندسی ارزش و لزوم اجرای آن
تغییرات استاندارد (ایزو 9001) ویرایش چهارم ،بخش پایانی

كپی‌ برداری از محتویات سایت تنها با ذكر منبع مجاز می‌باشد
All Rights Reserved 2007-2008 © by www.mojtaba-parsa.ir
 All Rights Reserved 2007-2008 © by mojtaba parsa
                        Free counter and web stats