تبلیغات
سایت‌جامع‌مهندسی‌صنایع - تكامل روشهای كیفیت
                            

اضافه به علاقه مندی ها !        این سایت را صفحه خانگی خود كنید!            تماس با مدیر سایت     

ورودشمارابه این سایت خوش آمد می گوئیم . آرمان ما برخورداری از ایرانی پیشرو ، مترقی و دانایی‌محور است و آرزوی ما رسیدن به قله‌های سربلندی و افتخار برای تمامی ایرانیان در هر نقطه از جهان .

مهندس‌سید‌مجتبی‌حسینی‌پارسا
smhparsa@yahoo.com

 


                    WWW
MOJTABA-PARSA.IR





کاربر محترم ، سایت مهندسی صنایع ایران به چه میزان توانسته است در ارتقای سطح و افزایش دانش شما در زمینه مهندسی صنایع و مفاهیم مرتبط با آن موثر عمل نماید ؟ 




كلیدواژگان‌این‌مطلب: كنترل فرایند ، بهبودتدافعی ، بهبودتهاجمی ،

 توام با تغییرات اجتماعی – اقتصادی ، مفهوم كیفیت و همچنین ابزارها و روش هایی كه برای تحقق كیفیت به كار برده می شوند ، تكامل یافته اند . مردم سراسر جهان خیلی سریع به اهمیت كیفیت و چهارنوع تطبیق پی بردند مثلاً ادوین لندز، طراح دوربین پولاروید به خوبی مفهوم تطبیق با آخرین نیاز را مدنظر قرار داد و به درك صحیحی از مفهوم كیفیت و روش های كیفی دست یافت. مفهوم كیفیت تقریباً هر 10 سال یكبار ، بین شركتهای پیشتاز ژاپنی تغییرات بنیادی پیدا كرده است . در ددهه 1950 ، مفهوم تطبیق با استاندارد با نیازهای دوره تولید انبوه بسیار مناسب بود و در دهه های 1960 ، 1970 ، 1980 مفهوم كیفیت به ترتیب با تطبیق برای كاربرد ،تطبیق با هزینه و تطبیق با آخرین نیاز تكامل پیدا كرد . روش ها و ابزارهای استانداردی كه كیفیت را محقق می ساختند نیز در هر یك از چهار مرحله تكامل ، تكوین یافتند . این روش ها و ابزارها متناسب با تحولات شركت ها تغییر پیدا كردند. در آینده نیز با افزایش رقابت، انتظار تغییرات جدیدتری را داریم ؛ یعنی همگام با توسعه ابعاد نیازهای اجتماعی ، تبیین جدیدتری از مفهوم كیفیت را شاهد خواهیم بود . حال اجازه دهید ، دقیق تر تكامل مفاهیم كفیت و همچنین ابزارها و روش هایی كه متناسب با آن تكوین یافته اند را در ژاپن مورد بررسی قرار دهیم .

• تكامل روش شناسی همگام با تكامل مفهوم كیفیت ، ابزارها و روش هایی كه فعالیت های كفیت را محقق ساختند، نیز تكامل یافتند.از مهمترین ابزارهای تطبیق با استاندارد استانداردسازی ، كنترل آماری فرآیند و بازرسی هستند. هنگامی كه مفهوم تطبیق برای كاربرد قوت گرفت ، ابزارهایی نظیر : تحقیقات بازار برای شناخت نیازهای مشتریان و همكاری بین بخشی برای پاسخگویی به این نیازها به وجود آمدند.سطح بعدی كیفیت ، یعنی تطبیق با هزینه بر كاهش هزینه و افزایش كیفیت تاكید دارد. (بنابراین نیاز به واریانس پائین تر در تولید پیش آمد) . برای این كار فعالیت های بهبود فرآیند، تولید و مشاركت فعال كارگران تولید بسیار ضروری است . ابزارها و سیستم هایی كه برای حركت و نهضت همگانی مناسب باشند ، تكوین یافتند . گروههای كنترل كیفیت كه به آن اشاره شد ، هفت ابزار qc و هفت قدم بهبود فرآیند از جمله رویكردها و ابزارهای مناسب برای این حركت و نهضت همگانی هستند .حلقه های , QC7ابزار QC و 7 قدم بهبود فرآیندQFD هفت ابزارمدیریت تكامل روش شناسی ابزارها و گامهای كنترل كیفیت سطح بعدی كیفیت كه ارزش طراحی را برای پاسخگویی به آخرین نیاز بسیار بالابرد .ابزارهای استانداردجهت برآورده نمودن این سطح كیفیت عبارتنداز: QFD و 7 ابزار مدیریت و طراحی . این ابزارها، شركت ها را به تشخیص آخرین نیاز و ترجمه و تبدیل این نیاز به طراحی محصول و فرآیند تولید،قادر می سازند.عبارت ابزار مدیریت كمی گمراه كننده است ، زیرا این ابزار توسط مهندسان و كارشناسان نیز به كار گرفته می شود ، شاید مهم ترین ابزار در این سطح از كیفیت QFDاست كه دركی مشترك را بین كاركنان بازاریابی ، مهندسان و مدیران پدید می آورد . هفت ابزار مدیریت و طراحی

• از نوسانات استاندارد به نقاط ضعف و سپس به فرصت ها یكی از دیگر جنبه های تكامل كیفیت ، حركت ازمركز بر نوسانات به سمت تمركز بر نقاط ضعف و سپس فرصت ها است ، دور تطبیق با استاندارد وتطبیق برای كاربرد دوره تمركزبر نوسانات است درحالی كه تطبیق با هزینه و تطبیق با آخرین نیازبه رفع نقاط ضعف و بهره برداری از موقعیت ها و فرصت ها توجه دارد تمركز بر نوسانات  نــوعی فعالیــت ایستا تلقی می شود ، زیرا در این روش شركت تلاش می كند به استاندارد موجود پاسخ دهد . در نتیجه ، نه تنهاتلاشی برای تغییر استاندارد صورت نمیگیرد. بلكه نیازی به پائین آوردن قیمت ازسوی مشتری نیز احساس نمیشود. اما  تمركز بر نقاط ضعف  فعالیتی پویا است . در این روش مكانیزمی فراهم می آید تا نقاط ضعف مورد بررسی قرار گیرند و در مسیری پیوسته و به طور مستمر بهبود تدریجی نقاط ضعف ، هدف قرار میگیرد . در تمركز بر نقاط ضعف ، در هر مرحله ازپیشرفت ، در جستجوی نقطه ضعف دیگری هستیم .  7 مرحله برای بهبود پویا  ابزارهایی هستند كه ما را در یافتن مهمترین مشكل بعدی و حذف آن كمك می كند تمركز بر فرصت ها یعنی تعریف جدیدی از كیفیت كه مبتكرانه در جستجوی كشف نیاز جدیدی از مشتری است . تفاوت اساسی فعالیت های انفعالی كیفیت و فعالیت های مبتكرانه كیفیت، همان حركت از تمركز بر نقاط ضعف  ( تلاشی كه برای كاهش هزینه محصول فعلی صورت می گیرد ) به سمت  تمركز برفرصت ها  ، ( وقتی كه محصول جدیدی تكوین می یابد ) است .

• كنترل فرایند :

برای حصول اطمینان ازاینكه فرایندمطابق استانداردكارمی كندنیازبه ممیزی فرایندداریم تا اگرمشكلی پیش آمدبتوانیم آن را به حالت اولیه برگردانیم .بنابراین روش كنترل فرایند به این صورت است كه ابتدا بایدفرایندی استانداردبرقرار نماییم وسپس آن فرایندرا اجرا كنیم وبابازبینی نتایج ، فرایند استانداردرا ایجاد نماییم واگرفرایند برقرار نشد اقدام كنیم تا دوباره به استاندارد برگردیم .(چرخه sdca )

• بهبودتدافعی :

این مرحله ، شامل بهبود فرایندهای معیوب و ضعیف است . ( فرایندهائی كه بارها از حدود استاندارد خارج می شود و هر بار كه اقدام اصلاحی انجام می شود دوباره به وضعیت نامطلوب برمی گردد ) یعنی مرتباً خروجی هائی تولید می كند كه خارج از حدود كنترل هستند .هفت گام qc مراحل استاندارد شده حل مسائل تدافعی هستند :

1- انتخاب موضوع برای بهبود

2- جمع آوری و تحلیل داده ها

3- بررسی علل

4- برنامه و راه حل اجرائی

5- ارزیابی نتایج پس از اجرای برنامه ( راه حل )

6- تثبیت و استاندارنمودن نتایج

7- انعكاس برروی فرایند و مسئله بعدی

بهبودتهاجمی :

در این رویكرد از قبل ایده روشنی در مورد موضوع بهبود نداریم . شناخت مساله خود یك گام مهم این فرایند است . هفت ابزار مدیریت و طرح ریزی و QFD ابزارهای مفیدی ( مخصوصاً در مراحل اولیه ) برای بهبود تهاجمی هستند .

• جمع بندی موقت :دربـــخش های قبلی تاریخچه مفهوم تكامل كیفیت را در ژاپن بررسی كردیم . ژاپن و امریكا راه حل های متفاوتی را در توسعه مفهوم كیفیت پیش گرفتند ، دیدگاه های آنان درباره كیفیت و قیمت محصول تفاوت اساسی دارد.شركت های ژاپنی به رغم مشخصات جدید و تغییراتی كه در محصول خود ایجاد می كنند ، می كوششند سالانه 10 درصد از هزینه های خود را كاهش دهند . این شركت ها از پیمانكاران و سازندگان خود می خواهند كه سالانه 10 درصد از هزینه های خود را كاهش دهند. شعار این شركتها cd10 ( cost decrease )یا كاهش ده درصدی هزینه است و همه كاركنان در تمامی سطوح سازمان برای تحقق این هدف تلاش می كنند. حتی موضوع كار بسیاری از گروه های qc به كاهش هزینه مربوط می شود.

مهندسان و مدیران در گروه های بین بخشی برای دستیابی به كاهش هزینه با یكدیگر همكاری می كنند. مدیرا ن ارشد نیز به تلاش گروهی با تولیدكنندگان مواد و قطعات (پیمانكاران خود) در مورد كاهش هزینه ها می پردازند. این مدیران ، فعالیت های پیمانكاران خود را بررسی می كنند و در سرمایه گذاری به منظور كاهش هزینه به آنها كمك می كنند.روشی كه ژاپنی ها در اداره شركت های خود دارند با روش امریكایی ها كاملاً متفاوت است. ژاپنی ها معتقدند قیمت را بازار تعیین می كند  و شما به عنوان یك تولیدكننده لاجرم میبایستی مشخصات جدید محصول خود را در محدوده قیمت بازار طراحی كنید . این نگرش درواقع ، نوعی انقلاب بزرگ فكری به شمار می آید كه با نگرش امریكایی ها كاملاً متفاوت است . امریكایی ها فكر می كنند با افزودن مشخصات جدید به محصول می توان قیمت بالاتری را از بازار مطالبه نمود. اما شركتهای ژاپنی بر این باورند كه هم باید مشخصات جدید را به محصول اضافه كرد و هم هزینه ها را كاهش داد ، زیرا در كوتاه مدت ممكن است قدرت انحصاری امكان تعیین قیمت را به شما بدهد ، اما طی 6 ماه این قدرت از بین می رود و شركتهای زیادی قادر خواهند بود، همان محصول را با قیمت كمتر عرضه كنند. لذا تعیین قیمت ، از كنترل شما خارج می شود . به یاد داشته باشید كه قیمت را بازار ، رقبای شما و یا نیازهای مشتریان تعیین میكنند. بنابراین اگر شما نتوانید كنترلی بر قیمت ها داشته باشد، چاره ای جز كنترل هزینه های نخواهید داشت .بعضی از مهندسان امریكایی ، روش ژاپنی ها را نادرست می دانند ، اما باید به آنها گفت كه : یك مرحله عقب تر از ژاپنی ها می اندیشند. آنها به مفهوم  تطبیق برای كاربرد  فكر می كنند، در حالی كه مهندسان ژاپنی به مفهوم  تطبیق با هزینه كه مرحله بعدی مهفوم تكامل كیفیت است ، می اندیشند. مهندسان ژاپنی ، فرض را بر این می گذارند كه بازار قیمت را تعیین می كند. لذا ، برای كاهش هزینه پیوسته تلاش می كنند. 


تفكر ناب چیست و چه اصولی دارد ؟تفكر ناب
تولید ناب و برتریهای آن بر تولید انبوه !،تولید ناب
مقایسه تولید دستی وتولید ناب،تولید ناب
با متدولوژی مهندسی معكوس آشناتر شویم !
مهندسی معكوس چیست ؟
سیزده گام تا نت در كلاس جهانی
انواع سیستم نگهداری وتعمیرات،نت
از سیر تحولات تعمیرات و نگهداری بیشتر بدانیم ،نت
نقش الگوی سرآمدی در کسب مزیت رقابتی(مدیریت كیفیت)،
موفقیت در اجرای مهندسی ارزش،(مهندسی ارزش)
کاربرد نمودار علت و معلول،مدیریت كیفیت
نرم‌افزار شناسی مهندسی صنایع،عمومی
رابطه راهبرد سازمان با مدیریت كیفیت جامع،مدیریت كیفیت جامع
مدیریت دانش در سازمانهای یادگیرنده،مدیریت دانش
مدیریت دانش و دلایل اهمیت آن،مدیریت دانش
مدل کارت امتیازی متوازن Balanced Score Card model ،عمومی
نهادینه كردن خلاقیت ونوآوری در سازمان،تفكرخلاق و كارآفرینی
تغییرات استاندارد (ایزو 9001) ویرایش چهارم ،بخش نخست
تاریخچه مهندسی ارزش و لزوم اجرای آن
تغییرات استاندارد (ایزو 9001) ویرایش چهارم ،بخش پایانی

كپی‌ برداری از محتویات سایت تنها با ذكر منبع مجاز می‌باشد
All Rights Reserved 2007-2008 © by www.mojtaba-parsa.ir
 All Rights Reserved 2007-2008 © by mojtaba parsa
                        Free counter and web stats